Nascholingsjaar 2009-2010
Het VSKO voorziet, als deel van haar opdracht, in nascholingen ten dienste van
het Katholiek Onderwijs. Hiervoor worden zowel modules voorzien die gesubsidieerd
zijn en dus aan absolute minimumprijzen beschikbaar worden gesteld als modules die
niet gesubsidieerd zijn en waarbij de prijs wordt bepaald door de kosten.
U kunt inschrijven op een willekeurig aantal modules uit een willekeurig aantal
projecten. Inschrijven gebeurt uitsluitend via de nascholingswebsite, gebruik makend
van de gebruikersnaam en schoolcode voor nascholingen, die u per brief ontving.
U bereikt de nascholingswebsite op het webadres www.nascholing.be.
Voor de kosten wordt een onderscheid gemaakt tussen de ICT-projecten (vooral voor
het secundair onderwijs) en de andere initiatieven.
Algemeen
Een groot aantal initiatieven wordt gesubsidieerd vanuit het koepelkrediet (de zogenaamde
koepelprojecten) of door de overheid (de zogenaamde prioritaire projecten). Elk
van deze initiatieven wordt tegen een minimale bijdrage van de deelnemers aangeboden.
Initiatieven die niet gesubsidieerd worden, biedt de DNI aan tegen kostprijs. Bij
de projectbeschrijvingen duidt de DNI telkens de bijdrage in de kosten aan. Bij
individugerichte nascholingen gaat het om een bedrag per deelnemer, bij teamgerichte
nascholingen wordt een deelnameprijs per traject voor het hele team aangerekend.
De betaling ervan gebeurt na ontvangst van een kostennota door overschrijving op
de rekening van de vzw Nascholing en Internationalisering, of met opleidingscheques
(De vzw Nascholing is door de overheid erkend voor het gebruik van opleidingscheques!).
De opleidingscheques worden tot een maand na de startdatum van het nascholingsproject
aanvaard als betaling. Nadien kan enkel nog betaald worden via een overschrijving
met gestructureerde mededeling.
ICT-nascholing
Elke ICT-module kost een aantal nascholingspunten. Dit aantal leest u af van de
fiche die u per module kunt opvragen in de website door te klikken op de modulenaam.
Principieel betaalt u het totaal aantal opgenomen nascholingspunten onder de vorm
van de overheveling van uren-leraar of, indien overheveling niet haalbaar is, onder
de vorm van een financiële bijdrage. Om dit ruime nascholingsaanbod te realiseren,
is het absoluut noodzakelijk dat elke deelnemende school minstens 1 uur bijdraagt
aan de urenbank van de nascholingen ICT. Alleen op die manier kan het VVKSO de gekwalificeerde
lesgevers vrijstellen om deze lessenreeksen optimaal te verzorgen.
Een instelling die intekent op de nascholingen ICT van het VVKSO tijdens het schooljaar
2009-2010 betaalt principieel een basisbijdrage van 1 uur-leraar voor 50 nascholingspunten
of € 540 voor 30 nascholingspunten. Bovenop deze basisbijdrage kunnen bijkomende
punten met uren worden gekocht of afzonderlijk aan € 18 per nascholingspunt.
Om deel te nemen aan de nascholingen ICT van het VVKSO tijdens het schooljaar 2009-2010
moet u inschrijven vóór 22 juni 2009 en uw bijdrage uiterlijk op 12 september 2009
definitief vereffenen. Bij inschrijving op de website dient u daar meteen ook een
betalingsengagement in te vullen waarin u verklaart hoe uw school de bijdrage –
in uren en/of euro – zal regelen. U kunt voor de financiële bijdrage gebruik maken
van opleidingscheques in de mate dat de overheid deze ter beschikking stelt.
In functie van de definitieve betaling ontvangt u eind augustus 2009 een uitnodiging
met de concrete gegevens. Eens u de inschrijvingen heeft ingevoerd op de website,
kunt u deze gegevens steeds aanvullen en wijzigen. Een inschrijving kan echter niet
meer worden ingetrokken eens de lessen voor de betrokken module zijn gestart.
-
Bijdrage onder de vorm van uren-leraar
Met de basisbijdrage van 1 uur-leraar verwerft u 50 nascholingspunten. U kunt bijkomende
punten bekomen pro rata van 50 punten voor 1 uur-leraar of pro rata van 18 EUR per
nascholingspunt. Met deze nascholingspunten kunt u vrij leerkrachten inschrijven
in eender welke module uit het aanbod van de nascholingen ICT. In principe stort
elke deelnemende school minimaal 1 uur-leraar uit haar globaal lesurenpakket in
de solidariteitspot van het VVKSO. De overheveling van uren moet in overeenstemming
zijn met:
- de afspraken in de scholengemeenschap,
- ter onderhandeling worden voorgelegd aan het OCSG en
- voor advies worden voorgelegd aan het medezeggenschapscollege van de scholengemeenschap.
Een school die geen bijkomende terbeschikkingstellingen dient uit te spreken in
de categorie van het onderwijzend personeel, kan onbeperkt uren overhevelen, mits
aan bovenstaande voorwaarden voldaan is. Een school die wel bijkomende terbeschikkingstellingen
moet uitspreken in het onderwijzend personeel, mag toch uren overhevelen na akkoord
van het OCSG. Indien dit niet toegepast kan worden, mag de school nog wel uren overhevelen
naar een andere school van dezelfde scholengemeenschap, die dan op haar beurt de
uren verder mag overhevelen (althans indien die laatste school geen bijkomende ter-beschikkingstellingen
heeft). Bij gebruikmaking van deze tussenstap dient de school die als "doorgeef-luik"
fungeert, er aandacht aan te schenken dat leerkrachten in overgehevelde uren enkel
als tijdelijken kunnen worden aangesteld. Aangezien de uren bestemd voor godsdienst
ook na overheveling enkel aangewend mogen worden voor godsdienst, is het aangewezen
dat u geen uren uit het pakket voor godsdienst overmaakt.
-
Bijdrage onder financiële vorm
Indien overheveling van uren echt niet haalbaar is, kan een school toch deelnemen
middels een financiële bijdrage. De basisbijdrage van 540 EUR levert u 30 nascholingspunten
op. U kunt meer punten verwerven door 18 EUR per bijkomend nascholingspunt te storten.
Met deze nascholingspunten kunt u vrij leerkrachten inschrijven in eender welke
module uit het aanbod.
-
Betalingsengagement
U moet uw betalingsengagement bij inschrijving vóór 22 juni 2009 op de website invoeren
en definitief vereffenen uiterlijk op 12 september 2009. U krijgt hiervoor begin
september een afrekening voor de financiële bijdrage. Eind augustus bezorgen we
u de nodige documenten voor de overheveling van uren-leraar. U kunt ook in het nascholingsjaar
2009-2010 voor de financiële bijdrage gebruik maken van opleidingscheques in de
mate dat de overheid deze ter beschikking stelt.
-
De inschrijvingsperiode
Het is van groot belang dat de scholen de inschrijvingen plaatsen binnen de inschrijvingsperiode,
dus ten laatste op 22 juni 2009. Einde juni 2009 legt het VVKSO de organisatie vast
van de nascholingen ICT. Op basis daarvan worden de lesplaatsen en de lesgevers
vastgelegd voor het schooljaar 2009-2010. De vrijgestelde lesgevers, eventueel hun
huidige vervangers en hun scholen, wensen immers al in juni te weten hoe de situatie
van de vrijstelling is per 1 september 2009. Aan de hand van de beschikbare middelen
worden, ook einde juni 2009, de concrete lesdagen per module gepland. Inschrijven
kan later alleen nog in de mate dat een nascholingsreeks niet is volzet. In de loop
van het huidige schooljaar heeft dit tot enkele problemen geleid. Wij hebben immers
diverse inschrijvingen niet aanvaard, omdat voor de gewenste sessie het maximum
aantal deelnemers al bereikt was.
-
Vraaggestuurde nascholing
Wilt u een vak- en/of jaaroverstijgend project binnen uw school uitwerken? Wenst
u een groep leerkrachten een duwtje in de rug te geven op het vlak van ICT-kennis?
Heeft u andere specifieke wensen? Laat het de DNI weten. U kunt uw vraag in algemene
of specifieke termen formuleren. Op basis hiervan en in de mate van het mogelijke
zullen wij in onderling overleg een specifieke nascholingsmodule samenstellen die
aan uw behoeften voldoet. Deze nascholing zal, indien de nodige infrastructuur aanwezig
is, plaatsvinden bij u op de school, op vooraf af te spreken tijdstippen. De kostprijs
wordt per vraag vastgelegd, maar volgens het standaardtarief worden er 25 nascholingspunten
aangerekend voor een halvedagsessie aan 8 tot 16 deelnemers (deze aantallen zijn
indicatief). Indien de sessie complexer is of meer voorbereidingstijd vergt, kan
dit tarief in overleg met de aanvrager worden aangepast.
-
Vraaggestuurde interventie
VVKSO-medewerkers kunnen de ict-infrastuctuur of het netwerk van de school configureren
of herstellen. Ook hier wordt de kostprijs per vraag vastgelegd, maar volgens het
standaardtarief worden er 15 nascholingspunten aangerekend voor een halvedaginterventie
van 1 persoon en 25 nascholingspunten voor een halvedaginterventie van 2 personen.
Indien de interventie complexer is of meer voorbereidingstijd vergt, kan dit tarief
in overleg met de aanvrager worden aangepast.